【海外上映】未來電影日 X Short Shorts Film Festival & Asia Osaka 日本國際短片電影節

shortshorts2016

大阪SS活動照片

上圖 放映結束受未來電影策展人 林瑋倫做映後會談 / 下圖 現場爆滿將近400名觀眾

Short Shorts Film Festival & Asia Osaka 2015 (日本亞洲最大國際短片影展)在9月順利於大阪盛大開幕!這次也與未來電影日合作,開辦了台灣特映!未來電影日帶了5部台灣嚴選的電影去分享,放映當天看見現場爆滿將近400人的觀眾,就不難感受台灣電影的魅力!

地點 GRAND FRONT大阪北館KNOWLEDGE CAPITAL 4樓
時間 2015年9月19日(週六)~23日(週三)

關於Shortshorts Film Festival & Asia
Shortshorts Film Festival & Asia(ショートショート フィルムフェスティバル & アジア)是經美國奧斯卡獎公認,由日本所舉辦屬於亞洲最大規模的國際短篇電影展。為了將「短片(Short film)」作為一種嶄新的電影類型介紹給日本,身為美國演員協會(SAG)會員的別所哲也先生作為活動的創立者,讓「American Shortshorts Film Festival(アメリカン・ショートショートフィルムフェスティバル)」在1999年時於東京原宿地區裡誕生了。 第一年的內容包括了以『星際大戰(Star Wars)』而成名的喬治‧盧卡斯(George Lucas)導演在學生時代所拍攝的6部短片,之後他每年也都持續支援本活動。
在2001年時本活動重新更改名稱為「Shortshorts Film Festival(SSFF,ショートショート フィルムフェスティバル)」,並且在2004年成為美國奧斯卡獎公開認可的電影展。在這之後獲得本電影展的大獎作品,就能獲選參加下一個年度的奧斯卡獎短片部門,藉此搭起了橋梁讓日本國內也有可能出現得到奧斯卡金像獎的年輕創作者。
而且以促進亞洲嶄新電影文化和培養新進年輕電影創作者為目的的「Shortshorts Film Festival Aisa(SSFF AISA,ショートショート フィルム フェスティバル アジア 共同舉辦單位:東京都)」也於同年度裡誕生,現在這兩個電影展以”SSFF & ASIA”這名稱來舉辦。電影展內的上映內容除了有官方大獎部門外,還有「音樂」、「環境」、「CG動畫」等多樣化類型的作品。
2008年時我們於橫濱港未來21(横浜みなとみらい)開設了專門放映短片的電影院Brillia Short Shorts Theater (ブリリア ショートショート シアター)。作為一個電影展活動我們也成長到能夠號召32萬人參加。除了盡力在日本國內啟蒙短片(Short Film)並且擴展活動領域外,本電影展也全力支援在全世界伸展手腳進行活動的年輕創作者們。

This Japan-born, Academy Awards® accredited festival is one of the largest film festivals in Asia. It was started by actor Tetsuya Bessho, a native of Japan and a SAG member, with the aim of introducing Japanese audiences to short films – a format that many people in Japan were unfamiliar with. The first festival was held in the Harajuku neighborhood of Tokyo in 1999, and 6 short films made by George Lucas (known best for the “Star Wars” series) when he was a student were screened. We have since received a letter of support from the director each year.
In 2001 the festival became known officially as Short Shorts Film Festival (SSFF), and in 2004 was accredited as a qualifying festival for the annual Academy Awards®. This means that the winner of the festival Grand Prix is eligible to be nominated in one of the short film categories of the Academy Awards® the following year, offering a bridge between Japan and the Oscars.
Furthermore, Short Shorts Film Festival Asia (SSFF ASIA) was established with support from Tokyo Metropolitan Government in 2004, to introduce new Asian video culture and to nurture young filmmaking talents from the region. To this day, the two festivals are held together as Short Shorts Film Festival & Asia. Aside from the three categories in the Official Competition, there are competitions and programs comprised of “music,” “environment” and “CG animation” related shorts.
The short film specialist theater Brillia Short Shorts Theater, which screens short film programs throughout the year, was established in the Minatomirai area of Yokohama in 2008. Also used as one of the festival venues, the theater has welcomed over 280,000 audience members to date. As the festival expands its activities in Japan in order to spread the word of short film, it will also continue to support young creators and act as a springboard into the world of film.

ショートショート フィルムフェスティバル & アジアとは米国アカデミー賞公認、日本発・アジア最大級の国際短編映画祭。新しい映像ジャンルとして「ショートフィルム」を日本に紹介するため、米国俳優協会(SAG)の会員でもある俳優の別所哲也が、創立者として1999年に「アメリカン・ショートショートフィルムフェスティバル」として東京・原宿で誕生。
初年度は映画『スターウォーズ』で有名なジョージ・ルーカス監督の学生時代のショートフィルムも6作品上映し、その後も毎年応援を頂いています。
2001年には「ショートショート フィルムフェスティバル(SSFF)」と名称を改め、2004年には米国アカデミー賞公認映画祭として認定されました。これにより、映画祭のグランプリ作品が、次年度のアカデミー賞短編部門のノミネート選考に入ることになり、日本からオスカー像を手にする若手が出現する可能性への架け橋ができました。
また、アジア発の新しい映像文化の発信・新進若手映像作家の育成目的から同年に誕生した「ショートショート フィルム フェスティバル アジア(SSFF AISA 共催:東京都)」が誕生し、現在、この2つの映画祭か ゙”SSFF & ASIA” として開催されています。上映内容は、オフィシャルコンペティションをはじめ、「音楽」「環境」「CGアニメーション」など、様々なカテゴリーのプログラムで構成されています。
2008年には、横浜みなとみらいにショートフィルム専門映画館、ブリリア ショートショート シアターを設立。映画祭としてはこれまでに延べ32万人を動員。日本にショートフィルムを啓蒙する役割を果たすべくその活動領域を広げるとともに、世界に羽ばたく若きクリエイターを本映画祭は応援していきます。

未來電影日XShortshorts Film Festival & Asia特映片單

大阪SS台灣上映節目表

未來電影日也帶台灣好的電影在Shortshorts Film Festival & Asia上做特映!

狂熱-01

狂熱 Glowing Season / 李大明 Da Ming Li
一顆果實從天而降,不偏不倚的打中了小美的腦袋,她頓時雙眼迷茫昏厥過去,醒來後,她開始聽得見來自植物所發出的聲音,但卻沒人相信他。她離家出走到了鄉下奶奶家,卻遇到一個神奇的少年阿志,與一盆離奇不願凋零的盆栽,而兩人宛如冤家路窄似的,命運從此荒唐的碰撞在一起。
One day, Mei sat under a tree. Suddenly a fruit fell down and caused Mei unconscious. After waking up, everything changed. She was able to hear the voices from plants and understand their languages. Since no one believed her, she ran away from home with tears. After that, she stayed at her grandmother’s house in countryside where she met A-Chi , a lovely and magical boy . A-Chi lost his parents when he was a child. Since then, he kept a strange plant which can live without pouring water. It is a summer journey about Mei and A-Chi. Two tennagers expect to find themselves truly in a beautiful countryside. Even in the darkest night , they long for the light. There is always a fantastic summer night belongs to them.
天から降ってきたひとつの果実がMeiの頭に命中し、彼女は意識を失ってしまいます。目覚めた後、彼女はだんだん果実の声が聞こえるようになりました。しかし誰も信じてくれません。家出をした彼女は田舎の祖母の家に行き、そこで不思議な少年ア・ジに出会います。

默默-01

默默的太空冒險 Yesterday Once More / 陳祥瑛 HSIANG-YING,CHEN
在一段與摯親分離的過程中,默默靠著「媽媽只是變成星星,到別的星球了。」這樣的信念,穿梭在這趟自我探索而成長的旅程,進入內心最純粹的小世界裡,在這個冬天默默將學會揮手告別,好似做了一場寂寞卻又溫暖的夢。
Momo being a creative and adventurous boy, feels the effect of his mother’s death and decides that he will have an adventure in space and go to find his mother. Momo and his Dad is improved by Momo’s journey of self-exploration and growth. This winter Momo learned to let go through his lonely yet heartwarming dream.
親の死によって別れを突きつけられた子供は、「母は星になって、他の天体に行ってしまった」と静かに受け止めた。やがて成長し母を捜す旅を空想する。それは寂しくもあたたかい夢だった。

荒城之光-01荒城之光 Shimmer / 林克敏 Komin Lin

不久的未來,一場突發核災改變每個人的命運,社會秩序蕩然無存,猶如黑暗時代。流浪女軍官九夢在絕望中尋找失蹤愛子,成為一個獨善其身的冷血刀客,直到她遇見一對堅持行善的父子,才發現這世界仍有一點希望,不料他們卻落入食人魔的陷阱,九夢必須挺身而出捍衛這一絲光明。
Set in the near future. An unexpected nuclear disaster strikes and changes everyone’s fate. As the law and order are destroyed, the world descends into chaos. Chiu-Meng, a military officer, has been looking for her missing son since the catastrophe happened. Driven by desperation, she turns herself into a cold-blooded swordswoman indifferent to people around her. Only when she runs into a man and a boy who insist on doing good deeds does she realize that there is still hope in the world. Nevertheless, they soon get trapped by a group of cannibals. Chiu-Meng now has to fight to protect this dim ray of hope.
時は近未来。突然起こった核災害が人々の運命を変えた。社会秩序は乱れ、世界は闇に閉ざされてしまう。さすらいの女戦士Chiu-Mengは絶望の中、我が子を探す。冷血で孤高な剣客として彷徨う彼女だったが、健気に正しく生きようとする親子と出会い、 この世界に希望を見いだす。そんな折、親子は殺人鬼の罠に。そこからChiu-Mengの奮闘が始まる。

1024x250

替生 Replace / 洪馬克 Mark Ang
一對夫婦結婚多年老婆終於懷孕,老婆為罕見血型患者,醫生以生產風險極大為由,建議這對夫妻放棄生產,老婆不甘心,堅持生下小孩。好不容易平安度過8個月,夫妻倆在生產前夕外出散步,不巧遇到有人跳樓自殺,老婆不巧被自殺者壓到,母親與胎兒雙雙喪命。確認老婆死亡之後,醫院鼓勵老公捐贈器官,因為當天剛好有一名同樣罕見血型的患者需要心臟移植,老公為了完成太太生前遺願,忍痛簽下器官捐贈同意書,根據法律規定,器官捐贈出去就不能再追蹤其下落,但是老公太過思念老婆,決定透過非法管道尋找老婆下落……
After having been married for many years, the wife, Phoebe, is finally pregnant. Since Phoebe has a rare blood type and the possibilities of death while laboring are quite high, the doctors recommend abortion. However, Phoebe decides to ignore the doctors’ advice and continues on with the pregnancy.Eight months into her pregnancy, tragedy strikes. During one of the couple’s routine walk, they encounters a person who tries to commit suicide. The person jumps off a building and accidentally lands on top of Phoebe, killing both her and the baby.
After this ordeal, the hospital persuades the husband, Ethan, to donate Phoebe’s organ since a patient with the same rare blood type is in need of a heart transplant. Despite Ethan’s reluctance to sign the consent form, he went through with it knowing this has always been Phoebe’s wish. According to the law, the families of the donor cannot seek the whereabouts of the donated organs, however, Ethan who misses his wife terribly, decides to look for the person who receives Phoebe’s organ. He knows he had to do it even if it means breaking the law⋯
長い間子供に恵まれなかった一組の夫婦。 待ちに待った妊娠をするが、珍しい血液型の妻が出産するにはリスクが高すぎると医者に止められます。しかし、妻はあきらめないで子供を産む決心を固めます。8ヶ月を平穏に過ごしたある日、夫婦は散歩の途中、落下事故に巻き込まれ、妻と子供は死んでしまいます。珍しい血液型である妻の臓器提供をすすめる病院。主人は妻の生前の望みを叶えるために、苦しい気持ちで同意しました。法律によって臓器提供した家族は、提供を受けた人を探してはいけません。しかし、妻に懐かしんでやまない主人は、探すことを決めました。

影展大使-別所哲也/Tetsuya Bessho
Shortshort大使bessyo

電影的關鍵不是長度!就算只有數分鐘長的影像故事,在裡頭也有著無限寬敞的電影世界!
在美國與許多短片相遇之後,它們教導了我這一點事實。
電影藝術在19世紀內誕生並於20世紀裡開花結果,而它的原點其實就是「短篇電影=Short Film」。由美國的發明王愛迪生(Edison)和法國盧米埃(Lumiere)兄弟所確立的電影技術,在不到100年的時間內就飛躍性地進化成現在的電影文化和電影產業。而出生於21世紀的我們,現在已經能夠透過電影這種方式來享受全世界所有人們的生活方式、信念、文化、生活資訊、幻想以及娛樂。
我們人類是一種「故事性生物」。透過光線這個顏料將我們這種「故事性生物」的過去、現在與未來都彩繪出來……。這就是電影。我們把理想、經驗都透過故事來言語化、影像化。然後時間到了20世紀末。人類藉由資訊革命取得了「網路、虛擬空間」等全新的媒體媒介,因此我們的生活方式、文化形式也都產生了革命性的變化。在網路大海之中我們的故事也是和短片息息相關。現在短片所佔有的領域除了作為電影而存在外,在網路化社會之中也因為其作為影像資訊內容的色彩,變成了一個逐漸獲得更多關注的存在。
電影的原點!短片(Short Film)!由年輕電影作者們的風格所建構出來的設計圖!短片(Short Film)!照耀出電影未來地圖的原石!短片(Short Film)!給予人生更多色彩與活力的影像化營養劑!短片(Short Film)!每天都能夠輕鬆觀賞的零食影片、甜點影片!短片(Short Film)!帶來各種生活方式與資訊的影像化運輸工具!短片(Short Film)!
由於相信著「電影的力量」,所以我們才會舉辦「電影展」,希望彼此討論與砥礪電影的價值、設計出21世紀的電影!並且以創造出打動人心的電影事業為目標繼續努力!

Film is not about length! An infinite cinematic universe can unfold in even a few minutes of visual storytelling!
This is what the short films I encountered in the USA taught me.
Short film is the origin of film, which was born in the 19th century and blossomed throughout the 20th century. Established by the American inventor Edison and the French inventors known as The Lumière Brothers, cinema has evolved as an industry dramatically over the last 100 years to become what is now our current film culture. For those of us living in the 21st century, we enjoy cinema as entertainment, as well as a window onto ways of life around the globe, belief, culture, lifestyle and fantasy!
We, the human race, are “narrative animals.” Images in light reflect our past, present and future… That is cinema! It has turned our stories about ideals and experiences into visual language, and into film. The 20th century has ended, and with it the information revolution has led to the creation of a new media window – “Internet” or “Cyber Space” – which has affected revolutionary change upon each of our lives and the way that culture exists. We have now reached an age where our stories, floating in the internet ether, breathe as short film. The sphere of “short film” and “the now” is under the spotlight – but this is not solely cinematic, for it is also colored by companies working in the realm visual contents.
Origin of film! Short film! Formative designs of young filmmakers! Short film! Gems reflecting the future map of film! Short film! Visual supplements that give color and vitality to daily life! Short film! Snack-size movies and dessert movies to be enjoyed with ease each day! Short film! Visual vehicles that support a variety of information and lifestyles! Short film!
Believing in the “power of film,” we hold a “festival of film,” face up to the value of film, polish it, design the look of 21st century cinema, and create visual contents with the ability to move you!

映画は長さじゃない! 数分のビジュアルストーリーでも、そこには無限の映画的宇宙が広がっている!
米国で出会ったショートフィルムたちは、僕に教えてくれました。
19世紀に産まれ20世紀に花開いた映画の原点は、「短編映画=ショートフィルム」なのです。米国の発明王エジソンや、フランスのリュミエール兄弟らが確立したシネマは、現在の映像文化、映像産業として100年足らずで飛躍的に進化しました。そして21世紀に生きる私たちは、世界中の人間の生き様を、信条、文化、生活情報、空想、そして娯楽として今もシネマから享受しています!
私たち人類は、「モノガタル動物」です。 ヒカリの絵の具が映し出す私たち「モノガタル動物」の過去、現在、未来、、、、。それがシネマです。私たちは、理想や経験を物語として言語化し、映像化してきました。 そして20世紀末。情報革命によって「インターネット、サイバースペース」という新たなメディアウインドウを手に入れ我々のあらゆる生活様式、文化の在り様は、革命的に変化しました。ネットの海にも私たちの物語は、ショートフィルムとして息づく時代となっています。今やショートフィルムの領分は、シネマチックな存在としてだけでなく、ネット社会における映像情報コンテンツとしての色彩も帯び、益々脚光浴びる存在となっているのです。
映画の原点! ショートフィルム! 若手映像作家たちのスタイル構築のデッサン画!ショートフィルム! 映像の未来地図を映し出す映画の原石!ショートフィルム! 人生に彩りと活力を与えるビジュアル・サプリメント! ショートフィルム! 毎日気軽に楽しめるスナックサイズムービー、デザートムービー!ショートフィルム! 様々なライフスタイルと情報を運ぶビジュアルヴィークル!ショートフィルム!
「映像のチカラ」を信じて、僕たちは「映画の祭」を開催し、映像価値に向き合い、磨き上げ、21世紀のシネマ!をデザインし、ココロを動かす映像事業を創出していこうと思います!

發表迴響

你的電子郵件位址並不會被公開。 必要欄位標記為 *